Reviewed by Av. Tuğsan YILMAZ on May 30
Rating:
Kredi kartı kullanıcılarını koruma amacıyla uygulanan chargeback kuralları kötü niyetli kullanıcılar tarafından e-ticaret yapan satıcıyı mağdur etmek amaçlı da kullanılabilmektedir. Önü alınamaz bir alan gibi duran e-ticarette gerekli önlemlerin alınmaması halinde çok büyük mağduriyetlerin ortaya çıkmasını tahmin etmek pek zor değildir. Zira tamamen denetimsiz şekilde milyon dolarlara varan bir işlem hacmi söz konusu olup bunun yanında tüketiciyi koruyan chargeback kuralları ve benzeri kurallar satıcıyı cezai ve ekonomik anlamda ciddi yükümlülükler altına sokmaktadır. Bu nedenle satıcının e-ticaret yaparken oldukça dikkatli olması gerekmektedir.
Bir e-ticaret dolandırıcılığı olarak da kullanılabilen chargeback riskini satıcı için sıfıra indirmek mümkün değildir. İşyeri chargeback dolandırıcılığı için kendi önlemlerini almakla yükümlüdür. Ancak alınacak her önlem satıcı için ek bir maliyet ortaya çıkarmaktadır. Satıcıların chargeback dolandırıcılığına uğramaması için ilk adım; alımı yapan tüketicinin sicil durumudur. Son 6 ayda alışveriş yapan tüketicinin ilk alışverişini yapan tüketiciye göre güvenilirliği daha üst seviyededir. Alışveriş tutarının genel ortalamanın üzerinde olması da chargeback dolandırıcılığına gösterge olabilir. Ayrıca alıcının aynı üründen birkaç defa sipariş vermesi de şüpheli hareket olarak gösterilebilir. Alıcının benzer kart numaraları ve isimle birkaç defa deneme yapması da şüpheli hareketler arasında gösterilebilir. Aynı kart ile çok kısa süre içerisinde yapılan birkaç alışveriş de şüpheli işlem bilgisi olarak adlandırılabilir. Bu tür dolandırıcılık teşebbüsünde bulunanlar aynı IP üzerinden birkaç farklı kart ile işlem yapmaktadırlar. Satıcının bu hususa da dikkat etmesi bu suçun mağduru olmamasını sağlayabilir. Bunların dışında sipariş bilgileri incelenip dikkat edilecek şüpheli işlemler satıcının chargeback dolandırıcılığına uğramasına yol açmaktadır. Bu saydığımız hususlar satıcıya ek maliyet çıkarmadan alınabilecek önlemler listesidir. Bu tür hareketlerle karşılaşan satıcının alıcıya telefon ile ulaşarak siparişi teyit etmesi alışverişin güvenilirliğini teyit edecektir.
E-Ticaretin boyutları düşünüldüğünde sahtekarlık olayını tamamen ortadan kaldırmak mümkün değildir. Güvenlik önlemlerine ne kadar büyük maliyetler harcansa da satıcılıların bu suçun mağduru olmaları bazen kaçınılmaz duruma gelmektedir. Bu mağduriyeti dahada büyütmemek için Danışmanlığımız’dan profesyonel destek alarak şüpheliler hakkında hızlı bir şekilde suç duyurusunda bulunabilir ve zararlarınız tazmin edebilirsiniz.
Av. Halil İbrahim ÇELİK-Av. Tuğsan YILMAZ
Yorum yap